onsdag 16 februari 2011

"AND THE OSCAR GOES TO........."

Om ett par veckor är det dags för den årliga Oscarsgalan i Hollywood, och inte lär jag väl ha någon chans denna gång ....heller. Visserligen är min skådespelarerfarenhet tämligen begränsad - första gången var  på en skolavslutning i första klass i skolan, jag var sju år och utspökad i en krage av vitt crepepapper och antogs föreställa en  - vitsippa?!?!?  Min klasskamrat Lennart - han var jättelång och skulle därför "gestalta" ett grässtrå, och vi föreställde alltså, tillsammans med övriga klassen, en " böljande sommaräng". Det fanns säkert nån liten prinsessa  i ängen också, men vem som "spelade" henne jag glömt bort..... Sedan dröjde det tack och lov nästan 50 år innan nästa skådespelarinsats....
Jag och "Dennis" deltog tillsammans med andra statister och hundar under två iskalla dagar i Humlegården i Stockholm vid inspelningen av filmen Hundtricket.....jag fick inte ens gå med min egen hund utan blev tilldelad en bångstyrig tax medan Dennis skulle promenera med en annan gubbe som knappt hållit i en hund tidigare.
Fantastiskt att två förmiddagars "arbete" endast resulterar i några sekunders film, det är de sekunderna ni ser i klippet ovan - men, om ni blinkar så missar ni mig....
Några hundralappar och  två stelfrusna fötter blev lönen för mödan...
Tror nog att Hollywood får klara sig utan mig även i fortsättningen......och mitt väl inövade tacktal får bli osagt....

6 kommentarer:

  1. Haha..kom precis på nu när jag läste din text att jag med spelade vitsippa i första klass, med vitt kreppapper rung halsen föreställandes en vitsippa. HAHAHA. tänk så lite "skolan" förändrades under dessa år ;)

    PS, ska rösta på dig o din insatts under galan ;)

    SvaraRadera
  2. Det här klippet är lika kul varje gång man ser det. Jag tycker nog att Dennis förtjänar "bästa biroll i utländsk film". Han gör en stabil och rutinerad tolkning. Inget "over acting", vilket är mer än man kan säga om taxen.

    SvaraRadera
  3. Du skall inte ge upp filmkarriären! Alla stora har haft små roller i början

    SvaraRadera
  4. Tack för den uppmuntringen...två "roller" på 50 år......när slutar "början" och när börjar "slutet"..?

    SvaraRadera
  5. Skoj! :-) Filmstjärna och allt! ;-)

    SvaraRadera

Lämna din kommentar här.