tisdag 21 december 2010

CARL-JOHAN ADLERCREUTZ DÖD

En av svensk hundsports allra största profiler har somnat in. Carl-Johan Adlercreutz avled den 11 december. Carl-Johan, med hustru Birgitta födde i många år framgångsrikt upp dalmatiner under kennelnamnet Indians. Han var också  mycket aktiv inom SKK-organisationen, bl a ordförande i Stockholms Kennelklubb  i slutet av 80-talet och  dessutom VD för moderorganistationen SKK under ett antal år. Sitt domarvärv inledde Carl-Johan i mitten av 70-talet och grand danois var en av de första raserna han valde att utbilda sig på. Första gången jag själv ställde ut för Carl-Johan var 1976. Då visade jag min "Anna", Ch Duralex Yellow Angelique. Det var hans andra grand danoisbedömning och Anna fick certet av honom. De sista åren tackade Carl-Johan nej till de flesta domaruppdrag, men han gjorde ett sällsynt undantag då han tackade ja till att döma mellansvenska avdelningens officiella utställning på Klackbergsgården 2004, och det kom att bli den sista gången jag ställde ut för denna kunniga domare. Några valpar ur min andra F-kull debuterade då, bl a "Flisan" - Night Flight´s Flitiga Lisa. Det allra sista  uppdraget som Carl-Johan dömde var STOKKs traditionella Champion of Champions i år.
Frid över Carl-Johans minne..

1 kommentar:

Lämna din kommentar här.